Pohjolan Matkassa: Lapin Martat Ahvenanmaalla 27.6.-1.7.2017

Kotimaa Pohjoismaat Pohjolan Matkassa
Lapin Martat vetäjänään innostunut ja iloinen Mirja Stålnacke tekivät kesämatkan Ahvenanmaalle kesä-heinäkuun vaihteessa. Matka otettiin pakettina Pohjolan Matkan kautta - kuljettajana oli ryhmän toivoma ja usein ryhmää kyydinnyt Kari Oksanen. Matkalla koettiin Ahvenanmaan upea luonto, käytiin mielenkiintoisissa käyntikohteissa ja maisteltiin saariston herkkuja. Lue lisää alta Mirjan matkapäiväkirjasta.

Tiistai 27.6.2017

Aamulla kello 8 starttasimme Pohjolan Matkan bussilla Rovaniemen linja-autoasemalta, kuljettajana ”oletusarvoinen ” Kari. Matkan varrelta poimimme kyytiin marttoja ja Tervolasta menimme itäpuolen tielle jotta saadaan mukaan Lautiosaaren martat. Kemin linja-autoasemalta nousivat kyytiin Tornion ja Kemin martat. Ja näin ryhmämme oli kasassa.  Vuoden matkatauon jälkeen asiaa riitti ja kuulumisia vaihdettiin.  Tupoksen ABC:llä nautittiin kampelalounas ja tauon jälkeen matkamme jatkui kohti keski-Suomea. Viitasaarella pieni kahvitauko ja siitä kohti Tamperetta. Puoli seitsemän aikaan olimme jo majoittumassa hotelli Rosendahlissa Pyynikillä. Yhteistä, todella herkullista illallista nautimme vielä hotellilla ja sittenpä oltiin valmiita lepoon. Toki sinnikkäimmät kävivät vielä tutustumassa Pyynikin maisemiin.

Keskiviikko 28.6.2017

Aamiaisen jälkeen kello 9 aloitimme matkailun kohti Turkua, ennen Turkua käväisimme Auran ABC:llä pienellä tauolla. Turun torin kupeeseen saimmekin bussimme parkkiin joten oli hiukan onneakin matkassa. Porukka hajaantui Turun torille, osa jopa ehti Turun linnaa katselemaan ja ostoshalujakin saatiin liennytettyä.  Helle helli ja aurinko paistoi, täydellinen toripäivä. Yhden jälkeen iltapäivällä jatkoimme matkaa kohti Kustavia ja Vuosnaista.  Ensin lossimatka ja sitten Vuosnaisiin syömään ja odottelemaan lauttamme lähtöä kohti Brändön saarta.  17 aikoihin oltiin Åvassa ja siellähän se meidän opas polkupyörineen odotteli. Pieni mietintä mihin pyörä saadaan mahtumaan, matkalaukkuja siirreltiin ja kyllä se Monark tavaratilaan mahtui. Tämän miesoppaan nimeä ei kukaan kuullut, tuskin edes kertoikaan mutta Brändön asioita jutteli asiallisesti. Pieni kylä, elää kalastuksesta, väki vähenee koko ajan, nuoria ei saada jäämään saarelle, Ruotsi vetää. Kävimme tutustumassa myös kirkkoon ja kyläkauppaan ( olikohan oppaalla suhteita kauppiaaseen kun meidät sinne niin halusi viedä!!!). Toki leipää ostettiin varmaan kauppa tyhjäksi. Brändön kierros oli aikataulussa 2 tuntia mutta nyt kierroksen käyneenä tuntikin riittää eli kirkko kohteeksi ja siellä koko selostus.  Kello 19 olimme majoittumassa Hotelli Gulvivaniin, aluksi oltiin hämmentyneitä kun osalla oli mökkimajoitus mutta mökit olivat varmaan tasokkaampia kuin hotellin huoneet. Televisioita ei ollut mutta kuka niitä nyt lomalla tarvii. Illalliseksi oli todella hyvää lohta lisukkeineen ja saihan täällä juomaksikin muutakin kuin maitoa!

Bussi Gulvivanin edessä

Pohjolan Matka

Torstai 29.6.2017

Aikaisin aamulla eli 6.30 olimme jo aamiaisella ja tunnin päästä laukut oli pakattu bussin ruumaan ja matkaajat kyydissä, 10 km matka kohti satamaa alkoi. Kello 8.05 bussi ja matkustajat lautalle ja 2,5 tunnin matka kohti Hummelvikiä alkoi. Lautalla oli aikaa katsella maisemia, nauttia virvokkeita tai ruokaa ja jopa ottaa aurinkoa. Ilma oli tosi hieno.  Opas Merja tuli mukaamme Hummelvikistä ja näin matkamme kohti Maarianhaminaa pääsi alkamaan. Ensin oli pieni lossimatka ja sitten olimmekin jo Bomarsundin linnan raunioilla kiertelemässä. Kukkasia ihailtiin samoin punaista kiveä, jopa rapakiveä!  Bomarsundin jälkeen jatkoimme matkaa kohti  Kastelholman linnaa. Ohjelmassamme mainittu Kastelholman linna ja Jan Karlsgårdenin ulkoilmamuseo jäivät oppaan esittelystä pois koska menimme Smakbyn parkkipaikalle (Micke Björklundin ravintola). Osa tosin kävi linnan pihalla kävellen. Mutta suurin osa ryhmästämme pyöri ravintolassa. Tämän osuuden jälkeen siirryimme Finsbyn hienoon kirkkoon tutustumaan ja sieltä jatkoimme Hammarlandiin Anna-Liisa Anderssonin puutarhaan tutustumaan ja nauttimaan kahvia sekä Ahvenanmaan pannukakkua. Upea paikka ja ihana emäntä, 88 vuotias. Yksin hoiteli koko pihaa. Piha oli todella upea ja ”filmirullat” loppuivat monelta niin paljon kuvia otettiin. Tästä kohteesta siirryttiin lähellä sijaitsevaan Blå fisken puutarhaan, tämä puutarha oli puuvoittoinen, emäntä  Hannele Ögård-Forsman oli myös taiteilija. Kello 16.30 olimme majoittumassa hotelli Cikadaan ja porukka pääsi vapaalle. Uima-allas korkattiin heti ja oltiin kuin Kanarialla, lämpöä ja aurinkoa. Illallinen oli myös hotellilla, kanaa ja riisiä. Ei niin maittavaa kuin voisi luulla mutta suurin osa kai sai vatsansa täyteen. Karin kanssa tosin kävimme ruokailun jälkeen vielä pizzalla sen verran vähän oli ruokaa ainakin hänelle.

Finsbyn kirkossa

Pohjolan Matka

Brändön kaunis aamu

Perjantai 30.6.2017

Aamupäivällä oli vielä aikaa kuljeskella ja shoppailla Maarianhaminassa, puolenpäivän aikaan kohti satamaa. Ystävällinen virkailija toi meille maihinnousukortit ihan bussiin asti. Hienoa palvelua! Baltic Prinsessalla matkasimme kohti Turkua, ennustettu myrsky ja vesisade jäivät jonnekin muualle, eivät haitanneet laivamatkaamme. Antti Raiski esiintyi laivalla ja häntä oli ilo katsella, tanssittajia nyt näkyi vähemmän… Buffalounas nautittiin laivalla ja tietenkin tehtiin viimeiset tuliaisostokset. Laivan saavuttua Turkuun matkamme jatkui kohti Tamperetta ja tuttua hotellia Rosendahlia. Tuskin unta tarvitsi kenenkään odottaa kun kymmenen aikaan illalla majoituttiin.

Lauantai 1.7.2017

Mustamakkara-aamiaisen jälkeen matkamme kohti pohjoista alkoi, tauko pidettiin Jalasjärven Juustoportilla.  Seuraava tauko olikin Kokkolan ABC jossa nautimme vielä kalalounaan ja viimeinen ”pakollinen” pysähdys Iin Autokeitaalla. Ajomatka kelloa vastaan jatkui aina Kemiin asti ja näin Tornion bussiin ehti myös Pirkko.  Kemin pysähdyksen jälkeen Lautiosaaren rouvat saateltiin kotiporteille, Tervolasta jälleen yli ja kohti Lapin pääkaupunkia. Rovaniemellä oltiin ”hyvissä” ajoin kello 20.00.

Omasta mielestäni marttamatkamme oli onnistunut, säät suosivat, ja hyvin jaksettiin bussissa matkailla pitkiäkin matkoja. Kohteet olivat hyviä, ehkä Kastelholman linna jäi vaivaamaan, toisen puutarhakohteen eli Blå Fiskenin olisi  voinut jättää pois. Brändön opastukseen riittää tunti, kaksi on liikaa, mieluummin päästetään matkustajat vapaalle ja nauttimaan saariston tunnelmasta aikaisemmin. Kuljettajaa on kehuttu jälkeenpäin, turvallinen, ammattitaitoinen, ystävällinen ja todella luotettava on Kari.

Kiitos kaikille matkamme onnistumiseen vaikuttaneille, ensi vuonna matkaamme HaminaTattooseen, musiikkimatkalle!