30 vuotta ja 30 maata – kuljettajan ja matkanjohtajan yhteinen taival

Eurooppa Kotimaa Pohjolan Matkassa

Matkanjohtaja Anri Savolaisen ja hänen luottokuljettajansa Kari Oksasen yhteinen taival alkoi yli 30 vuotta ja 30 maata sitten. Ensimmäisellä matkalla Karin huumorintaju vahvisti päätöksen, ja ryhmä toivoi häntä kuljettajaksi myös tulevalle Ranskan matkalle ja 100:lle sitä seuranneelle matkalle.

Hyrynsalmen kansalaisopiston tekstiilityön ja keramiikan opettajan Anri Savolaisen ja Pohjolan Matkan kuljettajan Kari Oksasen yhteinen taival matkojen parissa on ollut ikimuistoinen. Alun alkaen Anri ei ollut toivonut Karia ryhmälleen kuljettajaksi, mutta Anrin järjestämän keramiikan opintomatkan kuljettaja vaihtui yllättäen juuri ennen matkaa. Kuljettajaksi määräytyi Pohjolan Matkan (ent. Kainuun Liikenne) valitsema linja-auton kuljettaja, joka sattui olemaan Kari.

”Reissussa koko ryhmämatkan porukka istui yhdessä terassilla ja yhtäkkiä Kari tuli ja peitti minut huovalla. Tämä oli niin hauskaa, että ryhmä tykästyi Kariin heti ja totesi, että hänet me otetaan!” Anri kertoo. Huumorintaju siis ratkaisi asian ja Karia toivottiin ryhmän kuljettajaksi myös tulevalle Ranskan matkalle.

Tasan 30 vuotta matkoja yhdessä. Kuva ensimmäiseltä matkalta Tanskan Bornholmiin 15.8.1992.
Kuva toistaiseksi viimeisimmältä matkalta Viron Tarttoon 15.8.2022.

Anrin ja Karin yhteistyö on sujunut heti alusta alkaen. ”Olen ollut onnellinen, että olen saanut Karin matkalle mukaan. Vaikka alun alkaen en Karia itse ryhmällemme toivonut”, Anri toteaa nauraen.

Ensimmäisen ja viimeisimmän reissun välillä on 30 vuotta ja matka vain jatkuu. Karilla ja Anrilla on takanaan yli 100 yhteistä ryhmämatkaa.

Matka alkaa suunnittelusta

Ennen nykyaikaisten navigointilaitteiden yleistymistä matkat ajettiin perinteisesti karttapohjalta. ”Siihen aikaan tehtiin yhdessä illalla töitä ja suunniteltiin seuraavaa päivää, reittiä ja ohjelmaa”, Kari kertoo ja huomauttaa, että Anri on kokenut matkanjohtaja. ”Anri suunnitteli aina etukäteen reittiä ja mitä kohteita matkalta poimitaan”, Kari täydentää. Tämän jälkeen kuljettaja ja matkanjohtaja kävivät reitin ja kohteet läpi ja päättivät yhdessä, miten kuljetaan.

Anri Savolainen bussimatkalla 90-luvulla ja Kari Oksanen keskittyneenä ratin takana.

”Karilla on aina ollut kyky ja halukkuus tehdä yhteistyötä etukäteen matkoja suunnitellessa”, Anri kertoo. Kokeneen kuljettajan vinkit ja neuvot ovat arvokkaita, sillä kokemusta on kertynyt useista maista, kaupungeista ja reiteistä. ”Karilta on saanut hyvä vinkkejä ja hän on ottanut kantaa reittivalintoihin”, Anri toteaa ja lisää iloisena: ”Matka alkaa ehdottomasti siitä, kun sitä aletaan suunnittelemaan!” 

Bussin pyörät ovat kulkeneet 30 eri maahan

Anri ja Kari ovat tehneet yhdessä matkoja kaikilla mahdollisilla teemoilla. On ollut opintomatkoja, virkistysmatkoja ja laskettelumatkoja sekä vierailuja messuilla, tehtaissa ja luontokohteissa.

Onnistuneiden matkojen taustalla on ollut matkanjohtajan ja kuljettajan saumaton yhteistyö. Anri kertoo Karin olevan hyvin pedantti, kun taas itseään hän kuvailee hieman huishapeliksi. Parivaljakko siis täydentää toisiaan erinomaisesti.  

Pohjolan Matkan bussin pyörät ovat kulkeneet 30 maahan Anri ja Kari kyydissään. Tässä muutama reissumuisto matkalta:

Sokkomatka Pariisiin

Ryhmä oli palaamassa kotiin keramiikkamatkalta Ranskasta, kun Anri keksi lisätä mutkan matkaan.

”Mennään Pariisin kautta!” Anri tokaisi Karille ja kertoi suunnitelmastaan viedä ryhmäläiset yllätyksenä Pariisin keskustaan.

Matkan varrella monia Pariisi-kylttejä katselleena Kari oli heti mukana ja totesi: ”Joo, ilman muuta!” vaikka kokemusta Pariisissa ajamisesta ei ollut. Matkaajille tästä tempauksesta ei kerrottu mitään, ja keramiikkamatkaan saatiin ilahduttava yllätys kyytiläisille. Matkasta tuli yllättäen kuin Pohjolan Matkan sokkomatka.

Rankkasateessa Englannissa

Ryhmämatkalla Englannissa vuonna 1994 Anri oli laskenut vahingossa mailit kilometreinä, jolloin matkaa olikin reilusti enemmän kuin piti. Aikataulu oli tiukka ja bussi kiisi rankkasateessa pitkin Englantia Kari kapteenin paikalla.

Lisäksi New Castleen kulkevaan laivaan tuli moottorivika, joka myöhästytti aikataulua neljä tuntia lisää. Myöhästymisistä huolimatta kaikki reissun mutkat ja pysähdykset tehtiin, mitä aiottiinkin. Koko matkan Kari pysyi kylmänä eikä näyttänyt mitään hermostumisen merkkejä kiireestä ja vaikeista ajo-olosuhteista huolimatta.

Kari Oksanen linja-auton edessä Lontoossa.

Yllättävä tilanne Ranskassa

Eräs läheltä piti -tilanne tapahtui Ranskassa, kun auto tuli yhtäkkiä ryhmämatkalaisten omaa kaistaa vastaan. Yllättävästä tilanteesta huolimatta Karilla oli tilanne hallinnassa. ”Kari on valtavan nopea tekemään päätöksiä liikenteessä, mutta kuitenkin erittäin rauhallinen”, Anri kertoo ja Kari lisää, että pienet vaikeudet on aina voitettu eikä reissuista ole jäänyt huonoja muistoja

Eron hetki on haikein

Ryhmämatka on kuin lämminhenkinen tapaaminen, ja erityisesti loppumatkasta ryhmän kanssa ollaan jo lähes samaa perhettä. Kari kertoo, että saman ryhmän kanssa matkustaminen on kuljettajallekin mukavaa, sillä ihmiset tuntevat ja tietävät kuljettajan tavat ja toisin päin.

”Kaikki reissut ovat olleet miellyttäviä. Mitä pitempi matka on, sitä mukavammaksi se muuttuu. Matkalla ihmiset oppivat tuntemaan toisensa ja ollaan kuin samaa perhettä koko reissuväki”, Kari toteaa ja lisää, että eron hetki on vaikea kaikille. ”Ilon kyyneleitä vuodatetaan ja kaiho jää niin kuljettajalla kuin matkanjohtajalla ja matkustajillakin”, Kari täydentää.

Anri Savolainen ja Kari Oksanen Garda-järvellä.

Hyviä ja erittäin hyviä kuljettajia

30 vuotta, 30 maata ja 100 yhteistä matkaa ovat tutustuttaneet Anrin ja Karin toisiinsa perusteellisesti. Kari on tullut tutuksi myös Anrin perheelle. Kari on esimerkiksi opettanut Anrin poikaa ajamaan bussilla ulkomailla, kun tämä oli valmistunut linja-auton kuljettajaksi.

”On sanottu, että Pohjolan Matkalla on ”hyviä” ja ”erittäin hyviä” kuljettajia”, Anri kertoo ja lisää, että Kari on ehdottomasti erittäin hyvä.

Kari Oksanen, Anri Savolainen ja Moherin kukkulat Irlannissa 2004

Kokeneen kuljettajan vinkki: ”Pitemmälle matkalle lähtiessä toivotaan, että matkanjohtaja ottaa yhteyttä ja yhdessä suunnitellaan.” – Kari Oksanen.

Kokeneen matkanjohtajan vinkki: ”Kuuntele kuljettajan mielipidettä ja kysy neuvoa kuljettajalta, jolla on tietoa ja tuntemusta paikoista.”– Anri Savolainen.

Ryhmämatkojen suunnittelussa on aina apuna myös Pohjolan Matkan asiantunteva ryhmämyynti, joka paketoi matkoja ja opastaa kohteiden valintaan. Matkanjohtaja pääsee tarvittaessa suunnittelemaan matkaa yhdessä kuljettajan kanssa sen jälkeen, kun matkan kuljettaja on vahvistettu.

Varsinkin pitempien ryhmämatkojen suunnittelu kannattaa aloittaa ajoissa yhdessä Pohjolan Matkan asiantuntijoiden kanssa. Silloin tarvittavat palvelut, kuten esimerkiksi majoitukset ja opastukset, saadaan varmistettua hyvissä ajoin ja yhdessä suunnitteluun on enemmän aikaa.

Kiitokset Anri Savolaiselle ja Kari Oksaselle, että Pohjolan Matka sai taltioida pienen osan yhteisten matkojen muistoista artikkeliinsa!