Vastuullisuus

Pohjolan Matkan toimintaa ohjaa vahvasti yrityksen arvot, jotka ovat vastuullisuus, positiivisuus, ammattitaitoisuus ja kotimainen perheyrittäjyys.

Täytämme toiminnassamme monet eri vastuullisuuden osa-alueiden tunnusmerkit.

Osa vastuualueista on henkilöstömme havainnoimia ja esiintuomia. Katso alta, miten eri vastuullisuusasiat on hoidettu meillä.

Taloudellinen vastuu

Asiakas

  • Koko ketju omissa käsissä; luotettava ja vastuullinen bussiyritys sekä matkanjärjestäjä
  • Maksettu vakuudet kilpailu- ja kuluttajaviranomaiselle
  • Yhteistyökumppaniverkosto; asiakas hyötyy suuren matkanjärjestäjän eduista ja alennuksista
  • Selkeä ja nopea korvauskäsittely
  • Kotimainen perheyritys (kasvollisuus)

Henkilökunta

  • Luotettava ja yleissitovan TES:n mukainen palkanmaksu
  • Kotimainen perheyritys (kasvollisuus)
  • Lakisääteiset tilitykset hoidetaan (eläkevakuutukset, tapaturma- ja työttömyysvakuutukset, jäsenmaksutilitykset)

Yhteiskunta

  • Työpaikkoja Kehä III:n ulkopuolella
  • Veronmaksaja useassa kunnassa
  • Kotimainen perheyritys (kasvollisuus)
  • Vuosittain valtiolle tilityksiä (enn.pid. alv, tuloverot, sotu) noin 2,5 milj. € ja vakuutus-yhtiöille (TYEL, tapaturma- ja työttömyysvakuutus) noin 3 milj. €
  • Kauaskantoista ja kannattavaa liiketoimintaa, kilpailukyvystä huolehtiminen
  • Hyvin hoidettu riskienhallinta
  • Asiakirjojen, velvoitteiden  ja ilmoitusten toimittaminen viranomaisille ajoissa

Sosiaalinen vastuu

Asiakas

  • Liikkumisen mahdollistaja
  • Lähialuematkustaminen (reitti- ja tilausmatkat, reittimatkojen tuotteistaminen)
  • Ryhmämatkustamisen hyödyt
  • Yhteisöllisyys; yksinäisille liikkumismahdollisuuksia
  • ​Tuotteemme ”hyvä matka” vastaa sitä mitä on luvattu

Henkilökunta

  • Koulutus
  • Toimiva työterveyshuolto
  • Liikunta- ja kulttuurisetelit
  • Työaikalainsäädännön noudattaminen (turvallisuus, jaksaminen)
  • Varhaisen välittämisen ohjelma
  • Oikeudenmukaisuus eri henkilöstöryhmien välillä
  • Luottamushenkilöt ovat mukana tiiviisti yrityksen toiminnan kehittämisessä
  • Mahdollisuus käydä verenluovutuksessa työaikana

Yhteiskunta

  • Reittiliikennettä on olemassa kasvukeskuksien ulkopuolella haja-asutusalueella
  • Turvalliset koulukyydit (sammutusaukot, turvavyöt, osin automaattiset sammutusjärjestelmät, paikannus, ajotavan seuranta)
  • Turvallinen ajotapa: kuljettajien koulutus; ennakoiva ajotapa, asiakaskäyttäytyminen, ensiapu

Ekologinen vastuu

Asiakas

  • Mahdollisimman pieni hiilijalanjälki/km (ajotapa- ja korjaamo-ohjeet ja niiden noudattaminen, tyhjien ajokilometrien minimointi)
  • Mahdollisuus ekologisempaan matkustamiseen: linjaliikenne on vihreämpää; ryhmässämatkustaminen

Henkilökunta

  • Korjaamotoiminnan ohjeet: haitallisten aineiden käsittelyn minimointi (henkilökunnan terveys ja ympäristö)
  • Vaarallisten aineiden käsittelyn koulutus
  • Tulossa ekologiset pelisäännöt
  • Jätteiden kierrättäminen

Yhteiskunta

  • Ilmastonmuutoksen huomiointi
  • Oma huoltotoiminta, korjaamotoiminnan työskentelytavat (oma lista hyvistä ekologisuutta tukevista toimintatavoista)
  • Lähitulevaisuudessa jopa 50 % kalustostamme on huomattavasti pienemmän hiilijalanjäljen jättäviä Euro 5 ja Euro 6 -luokan busseja
  • Turvallinen ajotapa: kuljettajien koulutus; ennakoiva ajotapa, asiakaskäyttäytyminen, ensiapu
  • Kuljettajien ajotapa ja kuljettajaseuranta: tyhjäkäynti, taloudellisuus, ennakoiva ajotapa
  • Paketit kulkevat yhdessä ihmisten kanssa

Pohjolan Matka on tilaajavastuulain mukainen toimija; yritys on myös mukana ensimmäisten joukossa tiekuljetusyritysten vastuullinen kuljetusyritys -ohjelmassa.

Lue lisää näistä
https://www.vastuugroup.fi/fi-fi/palvelut/tilaajille
https://www.traficom.fi/fi/vastuullisuusmalli