Bussimatkustajan ABC
Alla olevat kohdat toimivat samalla myös Pohjolan Matkan linja- ja tilausliikenteen toimitusehtoina.
Odota bussia merkityllä pysäkillä, osoita kättä heilauttamalla, että olet nousemassa bussiin. Pimeän aikaan varaudu taskulampulla tai heijastimella, jotta kuljettajalle jää aikaa reagoida. Odota rauhassa bussia ja lähesty sitä vasta, kun se on kokonaan pysähtynyt.
Noudata pysäkillä erityistä varovaisuutta. Poistu pysäkiltä vasta bussin lähdettyä liikenteeseen varmistaaksesi riittävän näkyvyyden.
Jos loukkaannut bussissa, ilmoita siitä kuljettajalle.
Kaikilla matkustajilla on oikeus häiriöttömään ja turvalliseen bussimatkaan. Samoin kuljettajalle on turvattava työrauha ja mahdollisuus turvalliseen työntekoon. Jos matkustajan häiriköinti kuljettajan varoituksesta huolimatta jatkuu, voi kuljettaja tällöin poistaa häiriötä aiheuttavan matkustajan bussista ensimmäisessä paikassa, jossa se voi tapahtua vaarantamatta hänen terveyttä ja turvallisuutta. Toivomme kaikkien matkustavan vain terveenä.
Toivomme matkustajien kertovan kuljettajalle matkan aikana toisten matkustajien mahdollisesta häiriökäyttäytymisestä, jotta kuljettaja voi puuttua asiaan.
Käytä turvavyötä aina matkan aikana. Lainsäädäntö edellyttää, että matkustaja käyttää turvavyötä auton liikkeellä oltaessa niillä istumapaikoilla, joilla turvavyö on.
Ota matkaan mukaan lapsen oma turvaistuin, kaukoliikenteen autoista löytyy pääsääntöisesti kaksipisteturvavyöllä varustettuja paikkoja.
Alkoholin käyttö ja tupakointi, myös sähkötupakointi, on aina kielletty busseissamme.
Lapsen tai muuten saattajaa tarvitsevan matkustaessa yksin, pyydetään saattajaa täyttämään lapsipassi.
Täytettävät tiedot:
- Lapsen nimi, osoite ja matkaan lähtö- ja määräpaikka.
- Saattajan ja vastaanottajan nimi ja puhelinnumerot.
- Lapsipassin voi tulostaa alla olevasta linkistä.
- Nettilippua ostettaessa lapsipassin voi täyttää Matkahuollon nettisivulla.
- Matkatavarat ja lemmikit
- Matkatavarat
Voit ladata valmiin lapsipassipohjamme tästä; siinä on oma kappaleensa niin matkustajalle, saattajalle kuin kuljettajallekin.
Reittiliikenteen käteishinnastoon pääset tästä
Matkalippukaupastamme näet nettilippujemme hinnat. Osaan vuoroistamme sovelletaan Ely-liikenteen taksoja; näistä voit lukea lisää Liput ja hinnat -osiosta.
- Polkupyörä ja sähköpotkulauta 7 €. Polkupyörä otetaan kuljetettavaksi vain, jos bussin rahtitilassa on tilaa.
- Esim. aikuisen sukset tai lumilauta tai vastaavat 7 €
- Lemmikit (kissat, koirat tai vastaavat vaarattomat eläimet) voivat matkustaa yhdessä saattajan kanssa ja saattajan hallinnassa) hinta 7 €
Lemmikit (kissat, koirat tai vastaavat vaarattomat eläimet) voivat matkustaa yhdessä saattajan kanssa ja saattajan hallinnassa, hinta 7 €.
Lemmikki asetetaan lattialle, mieluusti kuljetushäkissä ja aina kytkettynä.
Bussissa jo olevilla allergisilla matkustajilla on ensisijainen oikeus valita paikka ja tarvittaessa pyytää kuljettajaa jopa estämään lemmikkieläintä nousemasta bussiin.
Opas- ja avustajakoira päästetään aina bussiin avustettavansa kanssa ilman erillistä maksua.
Bussilla paremmin perille
Jokainen bussiyritys määrittelee itsenäisesti käyttämänsä pysäkit ja tästä johtuen tarkista käytössä olevat pysäkit lippukaupastamme tai Matkahuollosta. Lähtö- ja saapumisaika pitäjän nimisellä paikkakunnalla tarkoittaa yleensä aikaa kunnan keskuspysäkillä.
Rautatieasemille, kouluille ja sairaaloihin ajettavista yhteyksistä on yleensä merkintä ao. aikataulussa. Vaihtoyhteys normaaleissa liikenneoloissa on niille vuoroille, jotka löytyvät yhteysvuoroina Matkahuollon aikatauluhausta. Emme vastaa mahdollisista jatkoyhteyksistä. Matkustajia pyydetään yhteyksiä suunnitellessaan huomioimaan vaikeista keliolosuhteista ja ruuhkista mahdollisesti johtuva matka-ajan pidennys. Muista mainita matkan alkaessa kuljettajalle vaihtoyhteydestä.
Katso Turvallisuus-osiosta ohjeet turvalliseen matkustamiseen. Matkaliput voit ostaa etukäteen lippukaupastamme, Matkahuollon verkkosivuilta, Matkahuollon bussilippusovelluksesta tai suoraan bussista. Muista näyttää alennuslippuun oikeuttava korttisi heti oston yhteydessä tai bussiin noustessasi.
Käsimatkatavarat
Käsimatkatavaroiden lisäksi kulkevat maksutta tavaratilassa:
- Kaksi matkalaukkua tai kassia, joiden yhteispaino max 20 kg, jotka ovat kooltaan sellaisia, joita yksi henkilö voi vaivatta kantaa. Ylimenevästä määrästä peritään rahtimaksu painon mukaan.
- Lasten kokoontaitettavat rattaat
- Lasten sukset
- Liikuntaesteisen tarvitsemat apuvälineet
- Tuontialkoholi katsotaan matkatavaroiksi
Merkitse matkatavarat nimilapulla ja tarvittaessa merkinnällä särkyvästä tavarasta.
HUOM! Tavaratilaan ei kannata laittaa arvoesineitä, lääkkeitä, kylmän tai kuuman arkoja tuotteita.
Medialaitteet
Useimmissa busseissamme on radio, sen kuuntelumahdollisuus vaihtelee. Käyttö on kuitenkin mahdollista vain, mikäli se ei häiritse matkustajia. Äänenvoimakkuus säädetään sellaiselle tasolle, että matkustajilla on mahdollisuus kuunnella radiota, mutta toisaalta sallii keskustelun kanssamatkustajien kanssa. Yhdenkin matkustajan vaatiessa radio suljetaan.
Matkustajien omien musiikkilaitteiden ja matkapuhelimien käyttö on sallittua, kun ne eivät aiheuta häiriötä muille matkustajille. Huom! Mikäli käytät omia kuulokkeita, huolehdi, että kuulet bussissa annettavat kuulutukset.
Bussinkuljettajamme soittaa matkapuhelimella ajon aikana vain välttämättömät työn hoitoon liittyvät puhelut.
Siisteys bussissa
Matkaeväiden nauttiminen bussissa on sallittua erityistä siisteyttä noudattaen. Autoissamme on roskakorit, joihin pyydämme matkustajia laittamaan kaikki roskat (ml. käytetyt purukumit ja nuuskat).
Matkustaja on korvausvelvollinen bussille aiheuttamastaan ilkivallasta tai roskaamisesta. Kanssamatkustajia pyydetään informoimaan kuljettajaa välittömästi ilkivallan huomattuaan.
Pahoinvoinnille alttiille matkustajille suositellaan sijoittumista bussin etuosaan. Pahoinvoinnista aiheutuvat siivouskulut maksaa aiheuttaja.
Kuljettaja antaa asiakkaalle rahastuslaitteen tuottaman maksutositteen, joka on säilytettävä matkan ajan mahdollisen lipputarkistuksen varalta. Jos tarkistuksen yhteydessä todetaan jonkun matkustavan ilman matkalippua, peritään alentamaton kertamaksu sekä 50 euron lisämaksu. Matkakorttimatkoista ei kuitenkaan anneta tositetta.
Nettilippua ostettaessa kerätään matkustajan nimitieto tai matkustajan 5-10 merkkiä pitkä oma tunniste. Jompikumpi tarvitaan, koska kuljettaja tarkistaa sen perusteella matkustajan matkustusoikeuden autoon noustaessa. Jos samaan nettilippuun on merkitty useampi matkustaja, kerätään vähintään yhden matkustajan nimitieto tai yksi oma tunniste.
Muista esittää alennuslippuun oikeuttava korttisi heti lipun oston/lunastuksen yhteydessä. Huom! Mikäli hintojen yhteydessä mainitaan tietyn ikäinen lapsi veloituksetta, tarkoittaa tämä sitä, että lapsen on tällöin matkustettava lipun ostaneen henkilön seurassa (ei yksin).
Jos matkan maksun yhteydessä on kuljettajan toimesta tapahtunut virhe, palautetaan liikaa peritty hinta asiakkaalle. Muissa mahdollisissa virhetilanteissa reklamaatiot käsitellään tapauskohtaisesti ja niistä voidaan periä toimistokulu vähintään 5 euroa. Palautusta varten pyydämme lähettämään lyhyen kuvauksen tilanteesta ja liittämään mukaan alkuperäinen matkalippu sekä yhteystiedot osoitteeseen Pohjolan Matka, Yrittäjäntie 8, 74130 Iisalmi tai sähköpostilla info@pohjolanmatka.fi.
Autoon unohtuneet matkatavarat toimitetaan ajon päättymisen jälkeen yhtiön toimipaikkaan, josta ne on noudettavissa toimistoaikana. Arvoltaan vähintään 20 euron arvoiset löytötavarat toimitetaan keskimäärin kerran kuukaudessa toimipaikkaa lähimpänä olevaan poliisin löytötavarasäilytykseen. Alle 20 euron arvoiset löytötavarat tuhotaan n. kahden kuukauden kuluessa löytymisestä. Löytötavarat voidaan toimittaa asiakkaan kanssa erikseen sopien myös asiakkaan toivomaan osoitteeseen asiakkaan vastatessa kaikista toimituskustannuksista. Löytötavaratiedusteluihin vastaamme toimistojemme aukioloaikoina; voit tiedustella kadonneita tavaroitasi osoitteesta info@pohjolanmatka.fi .
Linja-autokuljetuksen aikana asiakkaan loukkaantumisesta tai matkatavaroille sattuneista vahingoista asiakkaan tulee tehdä ilmoitus välittömästi matkan aikana kuljettajalle. Matkustajien tulee itse huolehtia, että kaikissa matkatavaroissa on omistajan nimi ja yhteystiedot. Matkatavaroiden tulee olla hyvin pakattuja, normaalin kuljetuksen kestäviä. Kuljettaja ja Pohjolan Matka eivät vastaa kadonneista tai rikkoontuneista matkatavaroista.
Mikäli bussimatkan aikana sattuu esim. autorikko tai muu tekninen vika ja asiakas katsoo, että hänen on päästävä välittömästi jatkamaan matkaa esimerkiksi jatkoyhteyden vuoksi, on lupa/hyväksyntä esimerkiksi taksin käytöstä johtuvan korvauksen saamiseen kysyttävä yhtiömme edustajalta.
Jos liikuntarajoitteinen tai vammainen henkilö ei pysty liikuntarajoitteisuutensa tai vammaisuutensa vuoksi matkustamaan yksin bussilla, hänellä tulee olla matkalla mukana saattaja. Saattaja matkustaa avustettavan mukana veloituksetta, kun vuoron kokonaispituus on lähtöpaikasta määräpaikkaan yli 250 km, vaikka avustettava ja saattaja matkustaisivat vuorolla tätä lyhyemmän matkan. Avustettava maksaa kaikissa tapauksissa oman matkansa.
Mikäli matkustajalla on matkantekoon mahdolisesti vaikuttava vamma, suosittelemme ottamaan käyttöön EU:n vammaiskortin, jolla asian voi helposti osoittaa.
Tarkempia tietoja toimipaikoistamme.
Waltti-lipputuotteiden selvittelyihin liittyvät asiat hoidetaan viranomaisen ylläpitämissä asiakaspalvelupisteissä.