”Kun kilpailijakin suosittelee yritystä, on tarjoukseen helppo tarttua” – näin Kuninkuusravien pysäköintikuljetuksissa onnistuttiin.

Ammattina matkailu Kaupungit Pohjolan Matkassa

Kun Keski-Suomen Ravirata Oy alkoi suunnittelemaan vuoden 2024 Kuninkuusraveja, asetettiin tapahtumalle kunnianhimoinen tavoite: 50000 kävijää kolmen päivänä aikana. Kävijöille haluttiin järjestää kaikkien aikojen parhaat Kuninkuusravit – tapahtuma, jonka kokeminen alkaa jo matkalla raveihin. Killerin raviradan sijainti ja Jyvässeudun pysäköintipaikkaresurssi olivat haaste järjestäjille jo alusta alkaen, minkä vuoksi pysäköintialueet järjestettiin kokooma-alueittain neljästä ilmansuunnasta, millä pyrittiin välttämään ruuhkia sisäänajossa. Alkusuunnitelmien jälkeen oli aika kilpailuttaa kuljetusten järjestäjät.


Miksi kuljetuskumppaniksi valittiin Pohjolan Matka?

Keski-Suomen Ravirata Oy pyysi ja sai useita tarjouksia kuljetuspalvelujen järjestämisestä. Aika nopeasti heille selvisi, että vain harvalla yrityksellä on tarjota kapasiteettia sellaiseen tarkoitukseen, jota ravirata oli hakemassa.

 – Volyymi ihmisten liikuttamiseen ja siten maksimiodotusajan minimointi asiakkaalle oli ykkösprioriteettimme. Tärkeää oli myös se, että voimme luottaa kaiken toimivan suunnitellusti, kertoo Kuninkuusravien liikennesuunnittelija ja Keski-Suomen Ravirata Oy:n hallituksen jäsen Riitta Kontro.

Kontro jatkaa heidän saaneen tilaukseen johtaneen vinkin toiselta kilpailevalta kuljetusyritykseltä, joka oli todennut, etteivät he pysty tarjoamaan toivottuja kuljetuksia, mutta Pohjolan Matka olisi  sopiva kumppani, joka täyttää asetetut vaatimukset.  Tämä vilpitön lausunto vahvisti Kontron ja kumppaneiden käsitykset tulevasta yhteistyöstä.


Yhteistyö Pohjolan Matkan kanssa oli sujuvaa ja mutkatonta

– Ensikontaktista lähtien yhteydenpito Jyväskylän liikennepäällikkö Teemu Harmosen ja muun Pohjolan Matkan tiimin kanssa oli mutkatonta ja sujuvaa, ihmiseltä ihmiselle tarkoitettua. Tämä oli minulle hyvin tärkeää, tiivistää koko tapahtuman liikennesuunnittelusta ja -järjestelyistä vastannut Kontro.  

Suunnittelun edetessä järjestäjällä oli luonnollisesti monta rautaa tulessa, joten yhdessä luotu – ”me hoidamme tämän”- henki auttoi jaksamaan. Keski-Suomen Ravirata Oy:n toimitusjohtaja Miika Lähdeniemi kertoo seuranneensa alkujärjestelyjä tyytyväisenä ja voineensa ajatella kaikkien kuljetuksiin liittyvien asioiden olevan hyvässä hoidossa Kontron ja Pohjolan Matkan toimesta, joten hän pystyi keskittymään muihin tehtäviin tapahtuman ympärillä.


Kuljetukset toivat raveihin iloisia ja tyytyväisiä asiakkaita

Tapahtuman ensimmäisenä päivänä ilmassa oli jo käsinkosketeltavaa urheilujuhlan tuntua, ja pieni asiaan kuuluva jännitys kokonaisuuden toimimisesta suunnitelmien mukaan kutkutti mieliä.

– Oli helpottava tieto, että Pohjolan Matkan Teemu tiimeineen oli vain soiton päässä, tämä rauhoitti todella mieltä,  kertoo Kontro.

Tapahtuman täyttöliikenteen alkaessa kävi selväksi kuljetuskapasiteetin olevan vähintäänkin riittävä sekä pysäköintialueella että itse busseissa. Liikenne soljui aikataulussaan, eikä asiakkaiden tarvinnut odotella busseja saapuvaksi. Tästä tuli paljon positiivista palautetta, kuten myös kuljetusten vaivattomuudesta. Busseista purkautui radalle nauravia ihmisiä, joita kuljettajat olivat palvelleet loistavasti tapahtumaan sopivaa huumoria viljellen. Kaikki tämä loi erinomaisen pohjan onnistuneelle kaikkien aikojen Kuninkuusravikokemukselle. Kuljettajien ohella erityiskiitoksen saivat etäpysäköintipaikkojen liikenteenohjaajat.

Keski-Suomen Ravirata Oy:n toimitusjohtaja Miika Lähdeniemi ja hallituksen jäsen, Kuninkuusravien liikennesuunnittelija Riitta Kontro ennättivät iltajuhlaan todettuaan, että asiat hoituvat sovitulla tavalla.


Palvelua ihmiseltä ihmiselle – täydellä luottamuksella

– Voimme lämpimästi suositella yhteistyötä Pohjolan Matkan kanssa muillekin tapahtuman järjestäjille! Ilmaista tämä ei ole, mutta vanha sanonta pitää tässäkin paikkansa, eli jos haluat halvan ja hyvän joudut ostamaan kaksi tuotetta. Me saavutimme Kuninkuusravien kävijätavoitteemme, 49.866 kävijää, jotka poistuivat hymy huulillaan,  toteavat loppuun Kontro ja Lähdeniemi kuin yhdestä suusta.

Kaiken kaikkiaan Kuninkuusravien asiakkaita kuljetti 30 Pohjolan Matkan linja-autoa etäparkkikuljetuksissa.

Lue lisää Pohjolan Matkan asiakastarinoita!

Pyydä tarjous tilausajosta Pohjolan Matkasta!

Suosittelemme sinulle myös